BILDER MED LADDNING — GOTLAND JUST NU (2014)
Text: Annika Jansson
BILDER MED LADDNING
Nyligen hängde konstfotografen Martina Hoogland Ivanows verk på Kulturhuset och Historiska Museet. Nu har hon tagit flera av dem till Bungenäs.
Martina Hoogland Ivanow har alltid dragits till platser som ligger vid sidan av. Som en ö efter en ö. På Fårö har hon hittat sin plats på jorden och där har hon sedan förra sommaren ett eget fritidshus. Men på det tidigare militärområdet Bungenäs, på andra sidan sundet, hade hon aldrig varit innan hon blev tillfrågad om att ställa ut där. Den gemensamma nämnaren i Martina Hoogland Iwanows utställning ”Tidsfickor och förflyttningar” är att hon söker upp saker som kan ställas mot varandra, för att understryka att det finns flera verkligheter.
– Jag vill förstärka att vi inte har alla svar och vill att vi ska kunna vila i det, säger hon.
Satellite, från 2010, innehåller en serie bilder som visar på gemenskap och en isolering inom den gemenskapen. Martina Hoogland Ivanow har besökt avgränsade platser för att spegla människor som lever i subkulturer.
Mestadels arbetar Martina Hoogland Ivanow analogt och ljuset är ett viktigt element – men också frånvaron av ljus. Hon arbetar mycket med skuggor för att välja vad som ska framhävas i bilden, vilket oftast är andra detaljer än ansiktet.
– Jag gillar när man ser det man inte är van att se. Jag vill fotografera utrymmet mellan människor och hjälpa ögat att söka sig till de oväntade detaljerna. Att se bortom det förväntade.
Två stora bilder och en monter med små ingår i det nyproducerade verket Reenactment. Nyligen hängde det på Historiska Museet. Nu ger en rå miljö av sten och kalkdammigt trä verket en ny inramning. Reenactment, som betyder återskapande, visar det blodiga slaget vid Visby ringmur 1361 från två olika håll. Martina Hoogland Ivanow har dokumenterat en iscensättning av slaget. Som kontrast visar hon också arkivbilder från utgrävningar av gravarna, som gjordes på 1920- och 1930-talen.
– Det är två förhållningssätt som möts – de som iscensätter sin egen död som underhållning och den teoretiska sidan av samma händelse och grav.
I en utbyggnad vid sidan om ladan visas en kortfilm om dansösen, koreografen och dockmakerskan